Sov dig til bedre karakterer

Nætter med søvn af tilstrækkelig længde og god kvalitet er en nødvendighed for, at unge kan fungere i skolen. Når vi sover dårligt eller for lidt, påvirker det os negativt på en lang række områder. Blandt andet har det indflydelse på vores karakterer i skolen.

Hvad sker der hos unge, når man sover for lidt?

Dårlig søvn og for lidt søvn får din performance til at falde

Forskning viser, at for lidt søvn fører til dårligere præstationer i skolen. Det svækker nemlig vores indlæringsevne, koncentration og hukommelse, lige så vel som det øger vores sygefravær. Flere forskningsundersøgelser dokumenterer, at der er en forbindelse mellem dårlig søvn og lavere karakterer.

I en landsdækkende spørgeskemaundersøgelser (UNG19) svarede 84 % af gymnasieelever, at de har været generet (meget eller lidt) af træthed inden for de seneste 14 dage. Hele 37% rapporterer, at de aldrig eller næsten aldrig får nok søvn til at føle sig veludhvilet (UNG19).

“Bare lige én video mere…”

Mange elever/studerende holde sig vågne om aftenen meget længere tid, end de burde. Instagram og YouTube stjæler opmærksomheden. Hurtigt bliver minutter til timer på de sociale medier, ligesom det kan være svært at slukke for computeren, før man liiiige har set ét afsnit mere af yndlingsserien. I andre tilfælde sidder eleverne nærmest med tændstikker i øjnene, når de arbejder på deres afleveringer til sent ud på natten. Somme tider fordi de arbejder hårdt på at gøre afleveringen endnu bedre, og nogle gange fordi de måske er kommet for sent i gang med den. Uanset årsagen er løsningen med at arbejde sent på aftenen og om natten rigtig dårlig. Det resulterer nemlig sjældent i bedre karakterer men derimod i mange tilfælde i lavere karakterer og generelt dårligere præstationer.

Hjernen bliver langsommere

Når vi nedprioriterer søvn, kommer vi i et biologisk underskud, som overordnet gør vores hjerne sløvere og mindre effektiv. Søvn og skole hænger således sammen, om vi vil det eller ej. Den arbejdseffektivitet, som eleven f.eks. har kl. 17, er som udgangspunkt væsentligt højere end hans/hendes arbejdseffektivitet klokken 23:30. Faktisk er den ofte så lav kl. 23:30, at det ikke giver mening at fortsætte med at arbejde der, når man sammenholder det med de øvrige negative konsekvenser, det har for hjernen og kroppen at nedprioritere sin søvn. Så selvom man kan synes, det er smart med “en døgner”, så skal man bare arbejde endnu hårdere og længere, end hvis man arbejdede om dagen i stedet.

Vil du have bedre karakterer?

Den studerende, der gerne vil klare sig godt i skolen og bruge sin tid mest effektivt, kan hjælpe sig selv ved at bruge dagtimerne på skolearbejde og øremærke timerne fra 22:30-07:00 til søvn. Det giver samtidig både mere tid og overskud til fritidsaktiviteter, vennerne, sport og lignende. Et sådant fast soveskema er ligeledes en af de mest effektive metoder til behandling af søvnproblemer, f.eks. problemer med at falde i søvn.

Få hjælp til at sove bedre hos søvnekspert

Du kan komme til at sove mere og bedre

Synes du, det er svært at sove bedre, eller vil du gerne have hjælp til at sove mere? Så kan du få hjælp hos psykolog Danielle Dahlhus, som er en af landets førende søvneksperter. Du kan læse meget mere om søvnbehandlingen, og hvordan behandlingen typisk forløber, ved at trykke lige her.

Som artiklen viser, er god søvn en genvej til at klare sig bedre i skolen, men det skaber også gode effekter på en lang række andre områder, eksempelvis: humør, sociale relationer, bedre fysisk sundhed (f.eks. mindre hovedpine, smerter i kroppen m.m.), bedre sportslige præstationer, mere overskud osv.

Så – sov dig til bedre karakterer i skolen. Hvis du har svært ved at falde i søvn, vågner om natten, vågner for tidligt eller lignende, kan du få hjælp hos psykolog Danielle Dahlhus enten online eller i Aarhus.

Scroll to Top